Doel:
Ontdekken van je eigen energievreters en –gevers en de invloed die je daar wel/niet op hebt.
Nodig:
Een groep collega’s, in groepjes van 2-5 personen, 45 minuten, geeltjes en zoveel vellen papier/foamborden als collega’s.
Werkwijze:
- Elke deelnemer krijgt een vel papier met twee kolommen. Boven de linker kolom staat ‘energievreters’ en boven de rechterkolom energiegevers .
- Je vraagt hen op te schrijven wat energie geeft/vreet, op elk geeltje een apart punt. Deze geeltjes plakken ze op het vel papier.
- Daarna vraag je ze de geeltjes in volgorde van belangrijkheid te zetten. De belangrijkste bovenaan.
- Hierna scoren deelnemers de energievreters en –gevers op invloed: een + voor ‘heb ik invloed op, kan ik veranderen’, een +/- voor ‘misschien invloed’ en een – voor ‘geen invloed op, overkomt me’.
- Ten slotte wisselen de deelnemers in de kleine groepjes uit wat ze hebben opgeschreven.
Bron: www.voortgezetwerkplezier.nl gemaakt door De Goede Praktijk