Medewerkers die met plezier naar hun werk gaan en zich gelukkig voelen zijn productiever, meer betrokken, hebben een lager verzuim en zijn minder geneigd te vertrekken. Maar in hoeverre zijn medewerkers gelukkig en in welke mate ervaren zij werkdruk? Met de nieuwe ‘Werkdruktemeter’ worden werkdruk en werkplezier meetbaar én bespreekbaar.
Thuiswerken in coronatijd
Deze dagen werken veel mensen thuis door het coronavirus. Helaas is de instelbaarheid van de keukentafel of het bureau op zolder vaak niet van dezelfde kwaliteit als op de kantoorwerkplek. Het is dus behelpen, zeker met kinderen op de achtergrond. Hoe kunt u toch zo gezond mogelijk thuis werken? Op de infographic thuiswerken in coronatijd van TNO, […]
4 tips voor gebruiksvriendelijke software en IT in het verzekeringsbedrijf
Informatietechnologie (IT) is niet meer weg te denken uit het moderne verzekeringsbedrijf. De ontwikkeling van software vindt vaak plaats via agile scrum teams en de veiligheid van data en processen krijgt (terecht) veel aandacht. Uiteindelijk is IT echter altijd bedoeld om door mensen te worden gebruikt. Gebruiksvriendelijkheid en productiviteits-bevordering zijn daarom cruciaal. Lees hier verder. […]
Aan de slag met (de week van de) werkstress
De week van de werkstress komt eraan. Vanaf 13 tot en met 17 november is het de week van de werkstress. Een mooie kans om de onderwerpen werkdruk en werkplezier binnen uw organisatie op de agenda te zetten. Wat gaat u binnen uw organisatie doen? We horen het heel graag! En, we geven u graag een aantal suggesties! Doe een challenge! […]
Checklist nieuwe Arbowetgeving aangepast
Per 1 juli 2017 is de Arbowet gewijzigd. Het Verbond van Verzekeraars, Zorgverzekeraars Nederland, FNV Finance, CNV Vakmensen en De Unie hebben besloten om een checklist op te stellen voor de nieuwe Arbowetgeving. In de checklist wordt op overzichtelijke wijze per onderwerp weergegeven wat de wijzigingen inhouden en wordt u hierover geadviseerd over wat u kunt […]
Arbocatalogus voor het (zorg-)verzekeringsbedrijf geactualiseerd!
Arbocatalogus voor het (zorg-)verzekeringsbedrijf De Arbocatalogus voor het (zorg-)verzekeringsbedrijf is geactualiseerd. Doel van de Arbocatalogus is om een bijdrage te leveren aan gezond werken en vitale werknemers voor werkgevers, werknemers, arbo-professionals en OR-leden. In de Arbocatalogus zijn praktische oplossingen en tips opgenomen voor arborisico’s. Actualisatie Door de actualisatie is in de Arbocatalogus opgenomen wat u […]
De RI&E als onderdeel van zakelijk succes
Van 12 tot en met 16 juni vindt de week van de RI&E plaats. In deze week wordt er extra aandacht gevestigd op gezond en veilig werken met als basis de RI&E. Hoewel veel ondernemers vooral de kosten zien, zijn er ook directe kostenbesparingen te realiseren door preventieve maatregelen. Lees hier meer over de RI&E […]
Aan de slag met werkdruk en werkplezier
Op 11 mei en 1 juni vond de bijeenkomst ‘Train-de-trainer’: Van werkdruk naar werkplezier plaats bij het Verbond van Verzekeraars. Tijdens de bijeenkomst hebben managers, HR-professionals en coaches handvatten gekregen om in hun eigen verzekeringsbedrijf succesvol aan de slag te gaan met werkdruk en werkplezier. Lees hier meer over de bijeenkomst.
62% werkgevers heeft werknemers met financiële problemen
Uit onderzoek van Nibud blijkt dat 62% van de werkgevers te maken heeft met personeel met financiële problemen. Ook blijkt hieruit dat een werknemer met financiële problemen een werkgever ongeveer € 13.000,– kost op jaarbasis (gebaseerd op een modaal inkomen). Voor werkgevers is het van belang om sneller problemen bij werknemers te zien en gerichter […]
Nieuwe Arbowet per 1 juli – aanpassingen in het ontwerp Arbobesluit
Per 1 juli van dit jaar treedt de nieuwe Arbowet in werking. Binnenkort publiceert het Verbond van Verzekeraars samen met FNV Finance, CNV Vakmensen en De Unie een checklist over de nieuwe Arbowetgeving. Deze vindt u dan terug op de site. Naar aanleiding van de internetconsultatie van het Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid in december 2016 zijn er […]